top of page

ÅPNE MENY

  • Forfatterens bildeMedvind Assistanse

- Derfor er Medvind Assistanse livet mitt


Barry sammen med assistentene sine drikker kaffe i sofaen


Barry Robinson fikk MS for 18 år siden og er i dag fullstendig immobil. Han har behov for assistanse 24 timer i døgnet. Han kaller assistentene sine for sine beste venner og sier at Medvind Assistanse, den personlige leverandøren av BPA, har reddet livet hans.


Skrevet av Cathrine Naglestad


Jeg skal intervjue markedskoordinator Andreas Eik om bedriften som tilbyr BPA, Brukerstyrt Personlig Assistanse. Det tar ikke mange minuttene før jeg forstår at dette er en bedrift som drives etter hjertet.


Det er viktig at man kjenner hverandre, og derfor har Medvind Assistanse noe vi kaller for «Livsløpsgaranti». Det handler om overgangene vi mennesker er igjennom i løpet av livet. Det kan være alt fra overganger fra barn til voksen, voksen til eldre, det å flytte hjemmefra, eller andre faser. Vi ønsker å frigjøre energi til å leve.


Det er kundene selv som bestemmer hvem som skal ansettes, hva de trenger hjelp til og hvor assistansen skal mottas. Det kan være hjemme, på jobb, på stranda, på hytta eller i utlandet.



Elsker Hellas

Barry er snart 60 år og gleder seg til feiring av den store dagen. Hva som skal skje, vet han ikke. Det er det assistenten hans som holder på å planlegge.


Assistentene er mitt liv! Når vi er sammen 24 timer i døgnet, blir vi godt kjent. Det at jeg får hjelp til det daglige, kan gå på kino og reise på ferie til Hellas, gjør at jeg kan ha et vanlig liv.


Barry forteller at han elsker de greske øyene og at han sist gang hadde med seg fem assistenter på tur.


Medvind Assistanse har gitt meg livet tilbake. Det er mye snakk om at assistentene skal være profesjonelle og ikke være i kontakt med naboer, venner, og så videre. Men mine assistenter er mine venner og kjenner naboene like godt som jeg.



Får god hjelp

Eik forteller at personkjemien er viktig siden man skal slippe andre mennesker inn i privatlivet sitt.


– Noen er personlige med assistentene sine, andre er det ikke. Vi gjør de tilpasningene som skal til for at de skal få den tjenesten de fortjener.


Det er helt tydelig at Barry er fornøyd, for to dager etter intervjuet ringer han for å forsikre seg om at vi har fått med oss hvor takknemlig han er.


– Vi er heldige som bor i Norge, og når man som jeg havner i rullestol og ikke klarer så mye selv, er man avhengig av god hjelp. Medvind Assistanse har gitt meg det, sier han i telefonen.


Denne saken er publisert i Alt om din helse, i forbindelse med Sjeldendagen 2022.






bottom of page